If it doesn't go right, keep left - Reisverslag uit Grimsby, Verenigd Koninkrijk van Paula - WaarBenJij.nu If it doesn't go right, keep left - Reisverslag uit Grimsby, Verenigd Koninkrijk van Paula - WaarBenJij.nu

If it doesn't go right, keep left

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula

16 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Grimsby

Maandagmorgen om 10.00u was het dan eindelijk zo ver en werd ik opgehaald door Dee, de Practice Manager. Zij nam me mee naar The Roxton Practice, de huisartspraktijk waar ik de komende vijf weken zal verblijven. De praktijk is redelijk groot met zo'n tien huisartsen en heeft ook vestigingen in omliggende dorpjes.

Na een vrij uitgebreide introductie -in Engeland is het kennelijk verplicht om alle mogelijke vluchtroutes uit het pand door te nemen en te weten waar elke brandblusser hangt- mocht ik aanschuiven bij een spreekuur. De huisartsen hier zijn heel vriendelijk en vinden het bijna onbegrijpelijk dat we als niet-native speaker zo goed Engels spreken. Het afnemen van een anamnese in het Engels, en vooral het typische dialect dat ze hier spreken verstaan, was wel even wennen maar toch lukte het al snel vrij goed om alles te volgen.

Ik kreeg een fiets te leen van de huisartspraktijk en na een paar bijna dood ervaringen - er zijn hier geen fietspaden en ik was even vergeten dat je hier natuurlijk ook aan de linkerkant van de weg moet fietsen- kwam ik aan in ons appartement.

Na nog een paar keer met de huisarts te hebben meegekeken, kreeg ik al snel mijn 'eigen' spreekuur. De overeenkomsten met de Nederlandse huisartspraktijk zijn -denk ik- groot. Omdat de praktijk in een achterstandswijk van Grimsby ligt, zijn er veel mental health problems, addictions en gewrichtsklachten; bijna iedereen werkt in de nabij gelegen visfabriek en moet meer dan acht uur per dag staan. Het percentage mensen met obesitas ligt ook nog een stukje hoger dan in Nederland denk ik..

Groot verschil met Nederland is dat huisartsen hier ook MRI/CT-scans en dergelijke mogen aanvragen. Dit omdat de wachttijd voor een specialist in het ziekenhuis erg kan oplopen door het grote tekort aan artsen. De wachttijd voor de oogarts is bijvoorbeeld 35 weken op dit moment. Er is geen consultatiebureau waardoor alle vaccinaties en ' baby checks' door de huisarts worden gedaan. Er is eveneens geen bedrijfs/ verzekeringsarts waardoor patienten om de zoveel weken een briefje (sick note) bij de huisarts moeten halen als zij niet kunnen werken hetgeen dagelijks relatief veel tijd in beslag neemt. Verder vond ik het heel bijzonder dat alle vrouwen die anticonceptie gebruiken om het halfjaar worden teruggezien om te kijken of ze geen complicaties hebben.

Helaas viel vrijdagmiddag het internet plots uit; naar later bleek door een wereldwijde cyber attack. In Engeland bleek de cyber attack vooral gericht op ziekenhuis systemen, die allemaal niet meer werkten. Omdat wij in ons appartement internet hebben via het ziekenhuis, viel het internet daar ook uit en dat is het hele weekend zo gebleven. Gelukkig was er in het winkelcentrum in de stad wel wifi en hebben we dus live op een bankje daar kunnen meekrijgen hoe Feyenoord kampioen werd!! -helaas geen fontein in Grimsby...-

In het weekend hebben we verder wat gewinkeld in Grimsby en heel lekkere salted caramel choclate drink met fudge op. Op zondag zijn we -na het kampioenschap gevierd te hebben- naar Cleethorpes gefietst, een kustplaatsje hier in de buurt, bekend vanwege de beste fish & chips van Engeland. Het was heerlijk weer en dus hebben we de hele middag heerlijk in de zon gezeten.

Inmiddels werken de patient administratie systemen gelukkig weer; helaas is de wifi in het ziekenhuis - en dus ook in ons appartement- nog niet gemaakt. Dit betekent dat we af en toe zielig in het winkelcentrum zitten te internetten of op coschap gebruik kunnen maken van de wifi daar; die werkt inmiddels we weerl. Dus excuus als ik beetje laat reageer op berichtjes..

Liefs!

• 17 Mei 2017 - 22:30

Bianca:

Hoi Paula,

Leuk geschreven! Haha, ik zie je ook al helemaal gaan voor de eerste keer op die fiets :)
    Leuk dat je al zo snel je eigen spreekuur hebt, klinkt tof!

Geniet ervan! xx

• 22 Mei 2017 - 14:44

Nelly:

Hallo Paula,

Leuk zo je eerste ervaringen te lezen. Geniet ervan meissie.

Groetjes,

Nelly

• 22 Mei 2017 - 18:58

Anne Hoppenbrouwer :

Hoi meid wat een gezellig verslag. Ik zie voor me hoe je baby's checkt en zie je fietsen aan de rechterkant vd weg. Wat een ervaringen doe je daar weer op zeg. Echt top. Meisje nog heel veel plezier. Uitkijken en heel weer terug he. Dikke kus xx

• 24 Mei 2017 - 08:41

Fred:

• 24 Mei 2017 - 08:42

Fred:

Nieuwe poging: Gefeliciteerd!!!

• 26 Mei 2017 - 14:31

Nelly:

Hallo Paula,

Hoop dat je het nog steeds leuk hebt. Ik wordt wel een beetje hongerig van al die taart!!! Leuk dat je eierdopjes hebt gevonden. Meissie nog een fijne tijd!!!

Groetjes,

Nelly