Act as young as you feel on the inside! - Reisverslag uit Grimsby, Verenigd Koninkrijk van Paula - WaarBenJij.nu Act as young as you feel on the inside! - Reisverslag uit Grimsby, Verenigd Koninkrijk van Paula - WaarBenJij.nu

Act as young as you feel on the inside!

Door: Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula

26 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Grimsby

Gelukkig werd het internet al snel na het schrijven van het vorige verslag gemaakt en dus waren we na een rustgevend weekendje weer back on track!

Inmiddels heb ik dagelijks mijn 'eigen' spreekuur. Je ziet patiënten zelfstandig, bedenkt het beleid en overlegt dan kort met de huisarts - eigenlijk precies hetzelfde als co-schappen in Nederland. Groot verschil is dat er veel meer ruimte en tijd is voor onderwijs; regelmatig worden de NICE richtlijnen (lijkend op de Nederlandse NHG standaarden) erbij gepakt en uitgebreid uitgelegd hoe je tot een bepaald beleid komt. Ook zijn er regelmatig presentaties en nascholingen; zo ben ik gister mee geweest naar een nascholing -met hele lekkere lunch haha- over kinderen met koorts en hartfalen.

Iets wat veel indruk op me heeft gemaakt -en ik volgens mij nog niet opgeschreven heb- is het huisbezoek aan een bijna 100-jarige vrouw die was overleden aan een longontsteking. We kwamen om te schouwen en nadat we een natuurlijke dood hadden vastgesteld en alle formulieren hadden ingevuld -precies dezelfde als in Nederland- dacht ik dat het daarmee klaar was. De familie vertelde echter dat de vrouw gecremeerd wilde worden. Dit bleek een groot probleem; er moesten hierna nog heel veel formulieren ingevuld worden en een andere arts moest ook komen schouwen. Dit omdat na een crematie het lichaam 'echt' verdwenen is en niet meer kan worden opgegraven als er later eventueel twijfels rijzen over of het nu wel of niet een natuurlijke doodsoorzaak was.

Een veel terugkomend discussiepuntje met de huisartsen blijkt het voorschrijven van anticonceptie middelen. In Nederland slikt bijna elke vrouw de orale anticonceptiepil of heeft ze een spiraal/ Nuvaring. In Engeland is dat heel anders. Orale anticonceptie mag alleen als je aan heel veel eisen voldoet (geen migraine, niet boven de 35 jaar, geen familieleden met bepaalde soorten kanker, normale bloeddruk, niet te zwaar) en halfjaarlijks op controle komt. De spiraal is bijna onbespreekbaar omdat veel patiënten (en volgens mij sommige artsen stiekem ook) geloven dat dit schade aan de baarmoeder geeft. De Nuvaring wordt hier in het geheel niet voorgeschreven omdat deze niet zou beschermen tegen zwangerschap (?). In plaats daarvan hebben veel vrouwen de prikpil, terwijl we daar in Nederland dan weer juist heel terughoudend mee zijn.. Heel verwarrend soms!

We zijn het weekend begonnen in de pub om de verjaardag van een van de zusters in onze praktijk te vieren. Hier kwamen we erachter hoe de Engelsen aan hun reputatie op drankgebied komen… Na een super gezellige avond zijn we ons bed in gekropen- en de volgende ochtend zijn we daar ook maar wat langer blijven liggen haha. 's Middags hebben we nog een dorpje bezocht en de dag erna wat gewinkeld.

Afgelopen donderdag was ik jarig -heel erg bedankt voor alle lieve berichtjes!!- en dat is niet ongemerkt voorbij gegaan. Woensdagavond zijn we met de huisartsen en huisartsen in opleiding de pub ingedoken en donderdag waren er doughnuts, taart en een stuk chocola van Heleen. Ik had zelf stroopwafels meegenomen die heel erg in de smaak vielen; het uitspreken lukt alleen helaas nog niet iedereen (stripwaffle is het uiteindelijk geworden).

Het is afgelopen week ook zomer geworden in Engeland en volgens mij bijna net zulk lekker weer als in Nederland. Na vanmiddag al even in de zon gefacetimed te hebben met onze Nederlandse co-llega's - heel leuk om jullie elke week even te zien- is het plan dus ook om komend weekend vooral van de zon te genieten! Er is verder een cider festival in de buurt dus ook daar zullen we niet aan ontkomen helaas ;)

• 31 Mei 2017 - 14:19

Nelly:

Hallo Paula,

Gefeliciteerd, wat laat natuurlijk maar wist ik niet. Je hebt het erg verkeerd daar lees ik, geniet er maar van.

groetjes,

Nelly